Anbefaling Notis Nyheter Scenekunst Bli hjemme-dansen – og gratis bursdagsdans Av Redaksjonen 5 april 2020 Danse-Norge sitter ikke stille. Panta Rei danseteater har lansert #blihjemmedansen, og i ulike byer kommer dansepersonligheten Flekk og danser for bursdagsbarn.
Nyhet Nyheter Scenekunst Skole Frigir teaterforestillinger for skoleelever Av Redaksjonen 2 april 2020 Applaus Scene gjør Utafor, Gjengangere og Hedda Gabler tilgjengelig for alle skoleelever ut semesteret.
Notis Nyheter Den kulturelle skolesekken Scenekunst Digitalt improteater i DKS – og ellers med Det andre teatret Av Redaksjonen 2 april 2020 Det Andre Teatret og Viken DKS har strømmet improteater for 50.000 DKS-elever, og du og ditt barn kan oppleve det samme allerede kl 14. idag!
Anbefaling Scenekunst Unga Klara On Demand Av Karen Frøsland Nystøyl 30 mars 2020 Svenske Unga Klara har frigitt filmede versjoner av flere teaterforestillinger. Blant dem er För att jag säger det, en perle for 3-5-åringen som savner å være sammen med andre barn.
Anbefaling Notis Scenekunst En date med Ibsen i helga? Av Redaksjonen 28 mars 2020 Riksteateret og Applaus Scene viser Henrik Ibsens Gjengangere gratis på søndag. Ibsen-helgen kan gjøres komplett med Nasjonalballettens versjon av samme stykke i NRKs nettspiller.
Anbefaling Musikk Scenekunst Tverrestetisk Barnekonsert hos Brakkesyke Av Redaksjonen 25 mars 2020 Den digitale konsertarrangøren Brakkesyke har fokus på ungdom og voksne, men vil nå også by på forestillinger for barn. Først ut er Lekerommet med «Kyllingen som ikke kunne synge».
Anbefaling Nyhet Litteratur Scenekunst Visuell Kunst Høytlesning for de minste fra Litteraturhuset i Oslo Av Redaksjonen 17 mars 2020 Hver dag klokka 11 tilbys en ny digital lesestund, med ferske illustrasjoner.
Anbefaling Litteratur Scenekunst Hørespill som virus-syssel Av Redaksjonen 16 mars 2020 Mange av NRKs hørespill for barn er tilgjengelige i statskanalens radiospiller. Periskop har laget en favorittliste.
Anmeldelse Musikk Scenekunst TV og film Filharmonisk mickey-mousing Av Einar Aarvig 11 mars 2020 «Klara, villsvinet og den lille musikkfabrikken» er et ambisiøst, flermedialt samarbeid mellom Riksteatret og Oslo-Filharmonien, hvor de mange elementene gjør det utfordrende å feste blikket.
Anmeldelse Scenekunst Anmeldelse «I Will Be Everything»: Dyptloddende slapstickpoesi Av Hedda Fredly 21 februar 2020 I Will Be Everything på Nordland teater løfter barns egne fortellinger med en forbilledlig anerkjennelse av det absurde og barnlige.
Anmeldelse Scenekunst Anmeldelse «Fyr»: Magisk utenpå, hul inni Av Eline Bjerkan 20 februar 2020 Fyr ved Trøndelag Teater tar publikum med på eventyrlige visuelle dyp, men narrativ og karakterer forblir grunne.
Anmeldelse Scenekunst Danser til drømmeland Av Live Lundh 18 februar 2020 Noe av det mest irriterende som finnes, er når du vet at du har drømt noe rart, men ikke kan huske hva. Det er også en litt irriterende følelse å ha etter en danseforestilling med noen øyeblikk du gjerne skulle holdt fast i.
Nyhet Nyheter Scenekunst Kloden skal kurse KHiO i scenekunst for barn Av Redaksjonen 16 februar 2020 Hvordan spille teater for barn og unge? Kloden og Scenekunstbruket har laget en ny kursrekke for Kunsthøgskolen i Oslo.
Bildekavalkade Intervju Reportasje Scenekunst Tverrestetisk Visuell Kunst Hasansens kjelke. Ein aketur i kunst og kulde Av Kjartan Helleve 16 februar 2020 Fridtjof Nansen bygde ein slede for å utforske polarområda. Sayed Sattar Hasan har bygd ein kjelke for gjere kulturelle oppdagingar. Bli med på prøvetur.
Debattstoff Intervju Meninger Debatt Scenekunst – Ein må respektere den som sit på opphavsretten Av Kjartan Helleve 12 februar 2020 Striden om Reisen til Julestjernen: – Om det er nokon som har skulda for dette, så er det Nationaltheatret, meiner Anne Helgesen.
Anmeldelse Litteratur Scenekunst «Vaffelhjarte» som teater: En verden av kos Av Julie Rongved Amundsen 10 februar 2020 Maria Parrs Vaffelhjarte forteller om en gammeldags barndom full av lek. I teaterversjonen er mesteparten av leken fjernet, og det vi sitter igjen med er trygt og gammelmodig.
Anmeldelse Den kulturelle skolesekken Scenekunst «Monster i magen»: Eksorsisme for barn Av Hedda Fredly 7 februar 2020 Monster i magen balanserer det mørke med det lyse på hjerteskjærende vis. Men forestillinga tar seg ikke tid til å la barna dvele ved det utrygge.
Anmeldelse Scenekunst Anmeldelse av «Psykt blod»: Teater med våpen i hånd Av Per Christian Selmer-Anderssen 5 februar 2020 Brageteatrets Psykt blod er ikke bare en thriller om terror i klasserommet. Det er også et væpnet forsvar for teatret som kunstform.
Anmeldelse Scenekunst Ungdommelige hormonstormer Av Chris Erichsen 28 januar 2020 Vårløysing på Det Norske Teatret og Til ungdommen på Oslo Nye Teater utfyller hverandre og gir til sammen et vakkert, lærerikt og tidløst bilde av den ungdomstida ingen av oss forlater før vi har fått merker av den.
Essay Scenekunst TV og film Tre julestjerner i takt med tidsånden Av Petra J. Helgesen 20 desember 2019 Hver julaften viser NRK filmklassikeren Reisen til julestjernen. Hvorfor se en snart hundre år gamle fortelling igjen og igjen?
Intervju Scenekunst – Mangfold er mer enn bare seminarer og paneldebatter Av Mariken Lauvstad 17 desember 2019 Det må implementeres i organisasjonskulturen, mener Cici Henriksen, Belinda Braza og Hedda Sandvig, regissørene bak ungdomsforestillingen BEST på Rommen Scene i Groruddalen.
Duell Scenekunst Finnes egentlig «familien» som målgruppe? Av Redaksjonen 10 desember 2019 Dramaturg ved Rogaland teater, Matilde Holdhus, møter Brageteatrets sjef Nils Petter Mørland i Periskops Duell.
Kommentar Scenekunst Showbox bryter og bekrefter konvensjoner Av Grace Tabea Tenga 10 desember 2019 Maktdynamikk, kjønnsroller og morgenrutiner behandles iherdig av de norske bidragsyterne til scenekunstfestivalen Showbox.
Notis Nyheter Scenekunst Dybwigdans får 2,8 millioner kroner til scenekunst for babyer Av Redaksjonen 9 desember 2019 Kulturrådsstøtten skal gå over to år og gå til to nye forestillinger for babyer.
Anmeldelse Scenekunst Mørk og energisk eventyrmusikal Av Judith Dybendal 3 desember 2019 Jostedalsrypa på Sogn og Fjordane Teater imponerer med sin vilje til å gripe fatt i mørke temaer i et tilgjengelig visuelt og musikalsk språk.
Kommentar Scenekunst Alice, Gerda og Mary: Kule gamle damer Av Karen Frøsland Nystøyl 28 november 2019 Jentekarakterene i de gamle historiene har fortsatt noe å komme med. I vinter fyller de institusjonsteatrene.
Anmeldelse Musikk Scenekunst «Hans og Grete» er en tannløs opera-grøsser Av Magnus Andersson 26 november 2019 Et kjent eventyr, flott scenografi, fjasete humor og vakker musikk er ikke nok til å få Hans og Grete helt i mål som familieforestilling.
Anmeldelse Scenekunst Å hanskes med skammen Av Live Lundh 16 november 2019 I Lille Leiolf går duoen Kristinsdottir/Willyson inn i mørk voksentematikk. For ungdom tilbyr forestillingen et symbolsk rom for å snakke om eksponering, fortrolighet, ærlighet og åpenhet.
Anmeldelse Scenekunst Fra koko til koko til koko Av Hedda Fredly 12 november 2019 Det er rom for mye fabelaktig koko-skap i Charlie og sjokoladefabrikken på Det Norske Teatret. Bare synd at identifikasjonen med hovedrollene forsvinner på veien.
Anmeldelse Scenekunst Hjernen er en kaotisk fest Av Per Christian Selmer-Anderssen 9 november 2019 I Brageteatrets Indigo Englehår er smertefulle tenåringsliv akkompagnert av slampoesi og elektropop. Men glem logikken, for her er både det ytre og indre liv en kaotisk fest.
Anmeldelse Scenekunst Skaper progresjon i samtalen om dekolonialisering Av Grace Tabea Tenga 7 november 2019 I en nordisk kontekst er det få andre utøvere som bearbeider dekolonialisme fra et svart perspektiv.
Anmeldelse Scenekunst Når bikkja hopper ut av skolesekken Av Per Christian Selmer-Anderssen 5 november 2019 Etter 11 år, 800 forestillinger og 90.000 publikummere, spilles «Voff! Art» for første gang utenfor Den kulturelle skolesekken. Da skjer det noe interessant.
Anmeldelse Scenekunst «Lumi» er en boost for babyers selvfølelse Av Hedda Fredly 5 november 2019 I «Lumi» er det sensitive samspillet mellom dansere og babyer dratt så langt som jeg aldri har opplevd det før.
Anmeldelse Scenekunst Når du tar jungelen ut av gutten og gutten ut av jungelen, er det ikke mye jungelbok igjen Av Per Christian Selmer-Anderssen 30 oktober 2019 Robert Wilsons «Jungelboken» fungerer ikke spesielt godt for barn.
Nyhet Scenekunst – Lager du barneteater, er du død Av Jonas Unstad 17 oktober 2019 Kjersti Horns beskrivelse av barneteater i Norge får ikke gjenklang hos bransjeaktører. Flere sier likevel de «forstår hvor uttrykket kommer fra».
Anmeldelse Scenekunst Sterk og modig Wendy frisker opp Peter Pan Av Therese Fluge 9 oktober 2019 Wendy & Peter Pan har en interessant blanding av karakterer som både bekrefter og avkrefter stereotypier om kjønn.
Anmeldelse Scenekunst Romeo og Julie er ikke en skjønn historie. Den er noe dritt. Av Karen Frøsland Nystøyl 4 oktober 2019 Mens Riksteatret frakter en klassisk Romeo og Julie fra kulturhus til kulturhus denne høsten, varter Teatret Vårt i Ålesund opp med en slags versjon 2.0.
Anmeldelse Scenekunst Intimt om det intime Av Grace Tabea Tenga 2 oktober 2019 Med personlige utleveringer og postmoderne bevegelsesspråk formidler En….Som ensomhetens sårhet på en gripende måte.
Meninger Scenekunst Sett barna i fokus! Av Hilde Brinchmann, Toril Solvang, Wenche Viktorsdatter 21 september 2019 Hvis vi «teaterfolk» klarer å kjempe en felles kamp, kan det gi store kulturpolitiske omveltninger.
Meninger Scenekunst Fem teaterledere mot én frigruppe Av Mariken Lauvstad 20 september 2019 Hva får fem teaterledere til å forfatte et hissig leserinnlegg om barneteater? Jo, at Tigerstadsteatret skriver om sitt kunstneriske prosjekt og hva de brenner for.
Meninger Scenekunst Historieløst fra Tigerstadsteatret Av Vera Krohn Svaleng, Kjell Moberg, Nils Petter Mørland, Janne Langaas, Ådne Sekkelsten 18 september 2019 Tigerstadsteatret fremstiller sine egne visjoner som løsningen på et problem vi ikke kjenner oss igjen i, skriver fem teaterledere.
Anmeldelse Scenekunst Antydende og assosiativt Av Charlotte Myrbråten 17 september 2019 Som vanlig er det høy kvalitet på Open Window Theatre sine produksjoner, og «Riverso» bergtar mange småtasser med sin vakre assosiasjonslek.
Kronikk Scenekunst Det oppsøkende teatret er ikke dødt Av Hilde Brinchmann, Toril Solvang, Wenche Viktorsdatter 16 september 2019 I går var det 50 år siden urpremieren på Nationaltheatrets oppsøkende ungdomsforestilling Et spill om pugg. Hva gjør teaterfeltet for å nærme seg barn og unge i dag?
Anmeldelse Scenekunst Brageteatrets Peter Pan: Livet er en lek Av Julie Rongved Amundsen 11 september 2019 Den lekne kjemien i Brageteatrets oppsetning av Peter Pan er grunn nok til å se forestillingen. Men de kunne gjerne dratt leken enda lengre.
Kommentar Fagstoff Scenekunst Teatret som en festning for motstand Av Chris Erichsen 10 september 2019 Det italienske prosjektet Palchi Aperti / Open Stages går i front for å stimulere scenekunstfeltet til å utvikle kunstneriske svar på det siste årets utbrudd av hat og vold.
Kommentar Scenekunst Ting som lever sitt eget liv Av Chris Erichsen 9 september 2019 Årets festival i regi av Assitej bød på ting som lever sitt eget liv, skyhøy kvalitet – og en kaffe og en croissant til 90 kroner.
Anmeldelse Scenekunst «Viral» tar et oppgjør med lik-og-del-kulturen Av Live Lundh 3 september 2019 Åpner for viktige samtaler med unge om bruk av film og bilder på nett, men det foregår ikke mye refleksjon i selve stykket.
Anmeldelse Scenekunst Rikke-Petrikke kritiserer skolepolitikk og skjemavelde Av Hedda Fredly 27 august 2019 Men den konvensjonelle fortellingen harmonerer ikke helt med budskapet.
Kommentar Scenekunst Ett steg videre. Men fortsatt langt å gå Av Judith Dybendal 11 juli 2019 Festspillene i Nord-Norge viser en klar vilje til å satse på nye, nordnorske produksjoner for barn.
Anmeldelse Scenekunst «Ritsj» er snill og trygg lek for de minste Av Judith Dybendal 5 juli 2019 Katmas nye forestilling Ritsj er engasjerende, men mangler utfordring for å bli virkelig interessant.
Kommentar Musikk Scenekunst Stor festival med stort forbedringspotensial Av Maja Sievers Skanding 28 juni 2019 Festspillene i Bergen synes å ha en stemoderlig innstilling til barneprogrammet.
Nyheter Scenekunst Teaterstudentar ved KHiO får ikkje undervisning i å spele for born Av Kjartan Helleve 27 juni 2019 – Uproblematisk så lenge ein tek eit ungt publikum på like stort alvor ein tek vaksne, meiner Frank Kjosås, som har regi på årets Sommerteater i Frognerparken.
Kommentar Scenekunst Det var dette dramatikken for barn trengte. Et realt spark bak. Av Karen Frøsland Nystøyl 20 juni 2019 Etter 30 år har Norsk dramatikkfestival omsider søkt spesifikt etter tekster for barn og unge.
Nyheter Scenekunst Heddajuryen mener kvaliteten på barneforestillinger har gått nedover Av Maja Sievers Skanding 18 juni 2019 Begrunner Heddaprisen for beste barneforestilling med at voksne blir rørt.
Nyheter Scenekunst Heddapriser til Mio, min Mio og Ingenting Av Redaksjonen 16 juni 2019 Hilde Brinchmann var regissør på begge de to heddaprisvinnende forestillingene.
Anmeldelse Scenekunst Ut av deg sjæl-opplevelse Av Karen Frøsland Nystøyl 13 juni 2019 Forestillingen Corpus ønsker å gripe tak i det underlige åndelige rommet som utgjør tilstanden mellom liv og død. Utfordringen er at den gjør det på en litt for voksen måte.
Anmeldelse Scenekunst 2019 ser ut til å bli et Peter Pan-år. Jeg vet ikke hvorfor. Av Julie Rongved Amundsen 6 juni 2019 Det blir mange besøk til Aldri Aldriland i år.
Nyheter Scenekunst Her er Heddapris-nominasjonene for årets barne- og ungdomsforestillinger Av Redaksjonen 4 juni 2019 Se listen og les Periskops anmeldelser av samtlige nominerte.
Anmeldelse Musikk Scenekunst ET! er full av halvkokte ideer Av Maja Sievers Skanding 4 juni 2019 Konsertforestillingen ET! gir ikke publikum nok å tygge på underveis til at vi skal kunne forventes å svelge slutten.
Kommentar Scenekunst Hva skal vi egentlig med tekst i teater for barn? Av Julie Rongved Amundsen 24 mai 2019 Scenekunstbruket, Kloden og Dramatikkens hus inviterte til seminar om scenetekst og det unge publikum. Der var det åpenhet i tekstbegrepet, men ingen diskusjon om tekstens nødvendighet.
Anmeldelse Scenekunst Cirkus Absence er briljant breakesirkus Av Maja Sievers Skanding 21 mai 2019 De tidvis halsbrekkende, tidvis poetiske dansescenene i Circus Absence er en nytelse å se på. Men det språklige og musikalske ved forestillingen kunne vært mer gjennomført.
Intervju Scenekunst Kjell Moberg: Jeg er opptatt av hvordan scenekunsten virker på oss Av Redaksjonen 20 mai 2019 I serien der Norges nye teaterledere forteller hva de vil gjøre for å lage god scenekunst for barn og unge, snakker vi i dag med Kjell Moberg, kunstnerisk leder for Kloden.
Kommentar Scenekunst En strømmetjeneste for scenekunst er dårlig nytt for det unge publikummet Av Hege Knarvik Sande 20 mai 2019 Man når ikke flere barn og unge ved å servere dem scenekunst digitalt, der den viktigste kvaliteten ved scenekunstopplevelsen er tatt bort – selve nærværet.
Anmeldelse Scenekunst FELT av Landing: Kunsten å ikke bli spist Av Oda Bhar 16 mai 2019 FELT av dansekunstgruppa Landing er en forestilling med skjult, men stram regi, og barnas nysgjerrighet som drivkraft.
Intervju Scenekunst Arne Nøst: Barn og unge trenger ekthet, sannhet, fantasi og håp Av Redaksjonen 16 mai 2019 Arne Nøst, påtroppende sjef for Riksteatret, om hva scenekunstfeltet for barn og unge i dag trenger.
Intervju Scenekunst – Teatret krever fysisk tilstedeværelse. Det er noe annet enn å binge TV-serier Av Redaksjonen 15 mai 2019 Det sier påtroppende leder for barne- og ungdomsavdelingen ved Teatret vårt.
Intervju Scenekunst Kristian Seltun: Flere må få oppleve det mangfoldet som finnes Av Redaksjonen 14 mai 2019 Vi har spurt Norges nye teatersjefer om hva de vil gjøre for å lage god scenekunst for barn og unge. I dag: Påtroppende teatersjef ved Nationaltheatret, Kristian Seltun.
Intervju Scenekunst Stefan Larsson: Jeg vil skape intelligent teater som går bortenfor Astrid Lindgren og Egner Av Redaksjonen 13 mai 2019 Vi har spurt Norges nye teatersjefer om hva de vil gjøre for å lage god scenekunst for barn og unge.
Intervju Scenekunst Elisabeth Egseth Hansen: Det er mye å hente i prosjekter der barn eller ungdom er medvirkende Av Redaksjonen 9 mai 2019 I dag svarer Trøndelag Teaters nye sjef, Elisabeth Egseth Hansen.
Intervju Scenekunst Thorleif Linhave Bamle: Barn trenger scenekunst som en motsats til det digitale Av Redaksjonen 8 mai 2019 Mini-intervju med Teater Innlandets påtroppende leder.
Intervju Scenekunst Valborg Frøysnes: Vi bør lete etter nye historier, ny dramatikk, nye stemmer Av Redaksjonen 7 mai 2019 MINI-INTERVJU: Vi har spurt Norges nye teatersjefer om hva de vil gjøre for å lage god scenekunst for barn og unge. I dag: Påtroppende sjef ved Kilden Teater.
Intervju Scenekunst Glenn André Kaada: Teatret er en sosial arena Av Redaksjonen 6 mai 2019 MINIINTERVJU: Vi har spurt Norges nye teatersjefer om hva de vil gjøre for å lage god scenekunst for barn og unge. Først ut er Rogaland teaters nye sjef, Glenn André Kaada.
Nyheter Scenekunst Hun blir ny sjef på barneteatret i Ålesund Av Redaksjonen 25 april 2019 Hun blir den tredje kunstneriske lederen for barne- og ungdomsavdelingen ved Teatret vårt.
Anmeldelse Musikk Scenekunst Forestillingen Pasjon tar kirkekulturen inn i Skolesekken Av Maja Sievers Skanding 16 april 2019 Den kristne kulturarven har en selvsagt plass i det norske kulturlivet. Men hvor stor plass skal denne arven oppta i Skolesekken?
Anmeldelse Scenekunst Dorian Gray: Komisk forfengelighet Av Live Lundh 8 april 2019 Teaterforestillingen Bildet av Dorian Gray balanserer det sofistikerte med det vulgære. Når forestillingen innimellom famler, er det i hvordan den tar tak om alvoret og smerten.
Nyheter Scenekunst 1 million til Kloden for å etablere et eget rom for scenekunst Av Redaksjonen 27 mars 2019 Kloden har fått 1 million kroner fra Kulturrådet til å etablere et prosjektrom på Økern.
Intervju Scenekunst Cecilie Lundsholt: – Barn er ikke fremtidens publikum. De er publikum nå. Av Live Lundh 15 mars 2019 – Det er en stor undervurdering å tro at barn bare vil underholdes, mener avtroppende teatersjef ved Teatret vårt, Ålesund.
Nyheter Scenekunst Kristofer Grønskag nominert til Ibsenprisen Av Redaksjonen 7 mars 2019 «Satellitter på himmelen» er en av tre nominerte til Norges eneste dramatikerpris.
Anmeldelse Scenekunst Ungdomsteater med detaljer, tvil og uforbeholden komikk Av Live Lundh 4 mars 2019 Ungdomsforestillingen Ingenting stiller store eksistensielle spørsmål. Heldigvis faller den ikke for fristelsen til å gi entydige svar.
Anmeldelse Scenekunst «Underkastelse(r)»: Frydefull forvirring og ekstrem ambivalens Av Maren Ørstavik 27 februar 2019 Med «Underkastelse(r)» tar Teater Ibsen løpefart og stuper uti en smørje av fundamentalisme, porno, kvinnehat og selvforakt.
Anmeldelse Scenekunst Tam jungel, men lekent spill i nye «Jungelboken» Av Julie Rongved Amundsen 22 februar 2019 Jungelboken er en klassiker til glede for nye seere, men denne oppsetningen mangler stramhet og kontroll for å være ordentlig god.
Anmeldelse Scenekunst Sjeldent vellykket lydteater for småbarn Av Maren Ørstavik 21 februar 2019 Stemmestammen gjør så mye riktig.
Anmeldelse Scenekunst «Rarere» er en forunderlig reise fra hav til himmel Av Kristin Aalen 14 februar 2019 Det er blitt en trend i film- og teaterproduksjoner for barn at man også må underholde de voksne. Danseforestillingen Rarere bryr seg lite om det.
Anmeldelse Scenekunst Ikke bruk pistol til å skyte tennene ut av et gebiss i en forestilling for barn. Vær så snill. Av Karen Frøsland Nystøyl 12 februar 2019 Om Black Box mener at målgruppen er fra seks år, bør de gå i seg selv.
Anmeldelse Scenekunst Ypperlig formidling av poesi for barn Av Maja Sievers Skanding 7 februar 2019 I den første delen av skyggeteaterforestillingen Alle har en liten dør bak øret avmystifiseres poesi for barn.
Anmeldelse Scenekunst Hektisk nostalgi Av Julie Rongved Amundsen 30 januar 2019 Jørgen Moes vei nummer 13 er en fortelling om å motsette seg endring. Men der boken forteller oss at endring ikke trenger å være så fælt likevel, konkluderer teaterforestillingen med det motsatte.
Intervju Musikk Scenekunst Visuell Kunst Trap vil bygge mangfold i kunstinstitusjoner fra innsiden ut Av Kristina Ketola Bore 24 januar 2019 Mangfold kommer av deltagelse i kunst, ikke bare eksponering for den, mener prosjektleder Amina Sahan.
Anmeldelse Musikk Scenekunst Er en barneopera en barneopera når det knapt finnes barn i publikum? Av Maja Sievers Skanding 18 januar 2019 Premieren på den eksperimentelle barneforestillingen Oppnedpassasjen virket som et internt arrangement for kunstnernes venner og kolleger.
Nyheter Scenekunst Visuell Kunst Nationaltheatret med barne- og ungdomssatsing på Munchmuseet Av Redaksjonen 9 januar 2019 – Vi skal være et kraftsenter for kommende generasjoner, sier teatersjef Hanne Tømta.
Intervju Scenekunst Kristofer Grønskag: – Jeg henter ofte inspirasjon fra virkeligheten, fordi virkeligheten er så utrolig rar Av Ida Therese Klungland 7 januar 2019 – Teaterteksten må være med på at den inngår i en rekke elementer i teateret. Teksten er ikke nødvendigvis det førende elementet, mener Kristofer Grønskag.
Intervju Scenekunst – Jeg skulle ønske at teatre var modigere i valg av tekster til barn og unge Av Ida Therese Klungland 7 januar 2019 Det er en utfordring at kunst for barn ikke har samme type annerkjennelse som kunst for voksne, mener ansvarlig for barnedramatikksatsingen på Dramatikkens hus, Kristina Kjeldsberg.
Intervju Scenekunst Dramatikerne Ester Marie Grenersen og Marta Huglen Revheim har laget ferske scenetekster for barn gjennom programmet SnikkSnakk. Av Ida Therese Klungland 7 januar 2019 Dramatikerne Ester Marie Grenersen og Marta Huglen Revheim har laget ferske scenetekster for barn gjennom programmet SnikkSnakk.
Anmeldelse Scenekunst Pregløs babyforestilling som går i samtidskunstfella Av Maren Ørstavik 11 desember 2018 Det norsk-koreanske samarbeidsforestillingen Mago fremstår både pretensiøs og uforståelig for de aller minste.
Anmeldelse Scenekunst HyPer i Egypt er etisk barneteater som kanskje appellerer mest til voksne Av Karen Frøsland Nystøyl 28 november 2018 Det norske teatret viser stadig flere forestillinger som berører etiske og politiske spørsmål i barnas samtid. Men HyPer i Egypt appellerer kanskje aller mest til de voksne.
Anmeldelse Scenekunst Cheers! heier på fellesskapet, med noen forbehold Av Live Lundh 26 november 2018 Med utgangspunkt i cheerleading utforsker danseforestillingen Cheers! gråsonene mellom politisk lojalitet og lekende felleskap.
Kommentar Scenekunst Utopi, dystopi, ironi – eller spetakkel Av Maja Sievers Skanding 14 november 2018 Virkemidlene er mange når en skal formidle klimautfordringen til barn og unge. Bare synd at kunsten ofte forsvinner oppi det hele.
Essay Scenekunst Å jobbe med miljømessige utfordringer som tema, foregår ofte uten at kunstnere endrer måten de produserer på. Av Venke Marie Sortland 14 november 2018 Hvordan kan det å jobbe med dansekunst i et bærekraftig perspektiv ikke bare påvirke tematikken man velger, eller at man turnerer mer miljøvennlig, men også hvilke metoder og formater man anvender seg av?
Anmeldelse Scenekunst «Lars er LOL» drukner i ord Av Chris Erichsen 12 november 2018 Line Brå Johansen leverer en energisk og glødende engasjert forestilling, som ødelegges av altfor mye tekst.
Essay Scenekunst Tverrestetisk Når nye generasjoner møter gamle traumer: En øy i sorgen Av Oda Bhar 9 november 2018 Hva kan Håøya lære oss om Utøyas framtid?
Anmeldelse Scenekunst Snøfall på scenen er blitt effektivt hurtigteater Av Julie Rongved Amundsen 2 november 2018 Oslo Nye Teater har laget en fin forestilling som viser hvor stort potensiale som ligger i barneteatret når man virkelig satser.